Фізика дуже цікавий,
але досить важкий для розуміння дитини предмет. Тому у мене, як у вчителя
фізики виникло питання, як зробити уроки цікавими, але при цьому, щоб вони не
втратили своєї науковості та пізнавальності і сприяли формуванню в учнів
ключових компетенцій.
Традиційна педагогіка,
що орієнтується в основному на діяльність навчає і відводить учневі роль
пасивного наступника переданого йому соціального досвіду, не може забезпечити
досягнення сучасних цілей освіти. Сьогодні недостатньо наповнити голови учнів
інформацією і потім перевірити її засвоєння. Світ стрімко змінюється, ще швидше
застарівають знання. Новий час визначає нові цілі освіти. Ці цілі сьогодні
формують ті, для кого працює школа - діти, батьки, держава, суспільство.
Досягнення відповідності результатів освіти потребам цих цільових груп визначає
якість шкільної освіти і освіти, в цілому.
Розмаїття нюансів
змісту поняття «компетентність» спонукало науковців і функціонерів сфери освіти
уніфікувати його трактування. Так, експерти Департаменту економічного,
соціального та культурного розвитку ЮНЕСКО трактують це поняття як «здатність
застосувати знання та вміння ефективно й творчо діяти в міжособистісних
відносинах – ситуаціях, що передбачають взаємодію з іншими людьми в соціальному
контексті так само, як і в професійних ситуаціях».
Більшість вітчизняних
дослідників прагнуть розширити зміст поняття «компетентність» включивши в
нього, окрім здатність застосування знань і вмінь навичок у певній галузі (як
це є в більшості визначень європейських учених), ще й різноманітні особисті
утворення – цінності, мотиви, ставлення. Компетентність являє собою
інтегративну якість особистості, що має складну структуру. Найбільш поширеним у
національній педагогічний науці є підхід, окреслений О. Помету, яка до
складових компетентності відносить: знання, уміння, навички та ставлення.
За визначення О.
Помету, компетентнісний підхід – це «спрямованість освітнього процесу на
формування і розвиток ключових (базових, основних) і предметних компетентностей
особистості. Результатом такого процесу є сформованість загальної
компетентності людини як сукупності ключових компетентностей, інтегрованої
характеристики особистості»
Формування ключових
компетенцій в освітньому процесі школярів на уроках фізики розглядається як
особливим чином організована модель взаємодії учасників освітнього процесу на
рівні «вчитель-учень», «учень-учень».
Вивчивши достатню
кількість літератури, я прийшов до висновку, що значно підвищити ефективність і
якість освітнього процесу, сприяти формуванню ключових компетенцій учнів можна
за допомогою сучасної освітньої технології - модерація.
Цілі застосування
модерації - ефективне управління класом в процесі уроку, максимально повне
залучення всіх учнів в освітній процес, підтримка високої пізнавальної
активності учнів на протязі всього уроку, гарантоване досягнення цілей уроку.
Технологія модерації
спрямована на те, щоб не просто залучити всіх учнів в освітній процес, а
зробити їх участь зацікавою, мотивованою, націленою на досягнення освітніх
результатів.
Модерація ефективно
вирішує цю складну задачу шляхом організації групової роботи учнів. Така робота
може проводитися в парах, міні-командах або малих групах, або всім класом.
Ефективність групової
роботи забезпечується використанням спеціальних методів і прийомів, причому,
найбільше для модерації підходять активні методи навчання.
Активні методи навчання
будуються на практичній спрямованості, ігровому дійстві і творчому характері
навчання, інтерактивності, різноманітних комунікаціях, діалозі, використанні
знань і досвіду учнів, груповій формі організації їх роботи, залученні в процес
всіх органів почуттів, діяльнісного підходу до навчання, русі і рефлексії.
Фізика - наука
експериментальна і для того, щоб активні методи навчання працювали ефективно, я
широко використовую залучення учнів до проектної та дослідницької діяльність. В
процесі якої вони і зможуть набути навичок групової роботи.
Діапазон навчальних
цілей методу проектів: «розвиток пізнавальних, творчих навичок учнів, умінь
самостійно конструювати свої знання, умінь орієнтуватися в інформаційному
просторі, розвиток критичного мислення» (Полат Е.С., 2001)
Тематика проектів може
стосуватися якогось теоретичного питання навчальної програми з метою поглибити
знання окремих учнів з цього питання, диференціювати процес навчання.
Реалізація методу проектів та дослідницького методу на практиці веде до зміни
позиції вчителя. З носія готових знань він перетворюється на організатора
пізнавальної, дослідницької діяльності своїх учнів. Змінюється і психологічний
клімат в класі, так як вчителю доводиться переорієнтовувати свою навчально-виховну
роботу і роботу учнів на різноманітні види самостійної діяльності учнів, на
пріоритет діяльності дослідницького, пошукового, творчого характеру.
Головною метою моїх
занять проектно-дослідницькою діяльністю з учнями є розвиток особистості, а не
отримання об'єктивно нового результату, як у «великій науці».
Як показав мій досвід,
організація навчально-дослідницької діяльності сприяє:
• розвитку інтересу,
підвищенню мотивації, розширенню та актуалізації знань з предметів шкільної
програми, розвитку уявлень про міжпредметні зв'язки;
• розвитку
інтелектуальної ініціативи учнів в процесі освоєння основних і додаткових
освітніх програм;
• формування ключових
компетенцій учнів;
• освоєння творчого
підходу до будь-якого виду діяльності;
• формування установки
на престижність занять науковою діяльністю, фундаментальними науками;
• становленню сфери
змістовного предметного спілкування всередині дитячого колективу, між учнями,
педагогами та фахівцями;
• навчання
інформаційним технологіям і роботі із засобами комунікації;
• формування
розвиваючої освітнього середовища для дитини;
• професійного
самовизначення дітей;
• отримання передпрофесійної
підготовки;
• змістовної
організації вільного часу дітей;
• формування
науково-педагогічної спільноти дітей, педагогів та фахівців, що реалізують
різні програми навчально-дослідницької діяльності.
Є така думка, що
кінцевий результат визначається діями, виконані дії були визначені ходом думок,
а думки визначаються отриманою інформацією.
Таким чином, отримана
інформація є основоположною для кінцевого результату. Тому людина, а тим більше
вчитель, зобов'язаний вчитися сам, цікавитися всім і вчити цьому дітей.
Сенс освіти - в його
ефективності. Ефективність (якість) освіти вимірюється ефективністю людей, які
її отримали.
Всім відомо, що раз в 3
роки проводяться міжнародні дослідження PISA. Вони показали ряд серйозних
прогалин з усіх предметів природничого циклу.
Реалії життя такі, що
від молодої людини, що вступає в життя, потрібне вміння ідентифікувати наукові
поняття і закони при вирішенні проблем в життєвих ситуаціях, потрібні знання
про науковий метод пізнання і вміння враховувати безліч факторів, залучених в
конкретну життєву проблему. Застосовувати на практиці або виходити за межі
навчальних ситуацій нашим учням досить проблематично звідси і низькі результати
в нестандартних ситуаціях.
Для реалізації
поставлених цілей потрібно навчити дітей елементарним навикам - персональним універсальним
компетентностям:
·
самоорганізаційна (вміння ставити цілі,
планувати);
·
самоосвітня (готовність конструювати і
здійснювати власну освітню траєкторію);
·
читацька компетентність (здатність
інтерпретувати текст, робити висновки про намір автора, критично оцінювати
текст і т.д.).
Однією з технологій, що
дозволяє успішно впоратися з поставленою проблемою, є технологія «Розвиток
критичного мислення через читання та письмо». Аналіз результатів іспиту
(відсутність помилок в блоці на компетентність) показує, що вивчення нового
матеріалу через самостійну роботу з текстом і переробка його в вигляді схем,
кластерів і т.д. посильно і цікаво багатьом учням.
Рух дитини до
студентського життя, коли левова частка матеріалу переробляється самостійно,
починається на шкільних уроках. Тому мої уроки обов'язково включають в себе
читання тексту, аналіз, створення схем. Це дозволяє учням побачити весь текст
цілком. Кожен учень включається в три виду діяльності - думаю, пишу, промовляю.
Діти з великим інтересом виконують запропоновану роботу, при цьому навчаються
глибокому розумінню матеріалу, легко відновлюють і в потрібний момент згадують
деталі.
Другий напрямок на
уроках фізики, який позитивно впливає на розвиток компетенцій - це лабораторні
та практичні роботи, в тому числі і домашні. Роботи практичної спрямованості не
повинні проходити формально. Діти на уроках вчаться ставити цілі, планувати
свою діяльність, прогнозувати результат, аналізувати помилки. Щоб лабораторна
робота була цікавішою, можна використовувати нестандартний набір обладнання.
В останні роки в
зв'язку зі зростанням вимог до підготовки випускників загальноосвітніх установ
змінюються методи навчання, для підвищення ефективності уроків і отримання
більш високих результатів навчання застосовуються нові технології. Одна з них -
інформаційно-комунікаційна технологія.
Використання
інформаційно-комунікаційних технологій на уроках фізики стає звичайним явищем і
дозволяє розширити інформаційне поле уроку, стимулює інтерес і допитливість
дитини. Хочу відразу сказати, що ІКТ можуть застосовуватися на уроках різних
типів, а також на різних етапах уроку, хоча неможливо кожен урок фізики
проводити з використанням ІКТ.
Форми і місце
використання комп'ютера на уроці, звичайно, залежить від змісту цього уроку,
мети, яку ставить учитель. Проте, можна виділити найбільш ефективні прийоми:
• при вирішенні завдань:
дає можливість оперативно давати завдання і коригувати результати їх виконання;
• при вивченні нового
матеріалу: дозволяє ілюструвати різноманітними наочними засобами;
• при перевірці
фронтальних самостійних робіт: забезпечує швидкий контроль результатів;
• при вирішенні завдань
навчального характеру: допомагає виконати малюнок, скласти план роботи,
контролювати проміжні і остаточний результати роботи за планом;
• при систематичній
перевірці правильності виконання домашнього завдання всіма учнями класу;
• при проведенні
бліц-опитування.
Ефективна на уроці
лекція з використанням мультимедійного проектора, коли комп'ютер дозволяє
вчителю розширити можливості звичайної лекції, демонструвати учням барвисті
креслення і проводити побудови «в реальному часі», для пояснення
використовувати звук і анімацію, швидкі посилання на раніше вивчений матеріал.
Часто використовую
презентації, створені самостійно засобами Microsoft Power Point або вдалі,
знайдені в мережі Інтернет, але додатково відпрацьовані під контингент учнів
свого класу, що дозволяє:
• продемонструвати
учням акуратні, чіткі зразки оформлення рішень;
• продемонструвати
абсолютно абстрактні поняття і об'єкти;
• досягти оптимального
темпу роботи учня;
• підвищити рівень
наочності в ході навчання;
• вивчити більшу
кількість матеріалу;
• підвищити
пізнавальний інтерес;
• внести елементи
цікавості, оживити навчальний процес;
• ввести рівневу
диференціацію навчання;
• підштовхнути учнів
використовувати домашній ПК для вивчення фізики;
• досягти ефекту
швидкого зворотного зв'язку.
Інтенсивність
розумового навантаження на уроках фізики дозволяє підтримувати в учнів інтерес
до досліджуваного предмета на протязі всього уроку. Крім того, розвиток знань
учня відбувається не тільки на уроках, а й під час самостійної роботи вдома.
Пропоную дітям створити власні презентації. Вважаю, що це дуже корисний вид
діяльності, тому що підключає різні вміння та здібності, в основному творчі:
відібрати матеріал, скомпонувати його певним чином, виділити головне, щоб це
було цікаво слухачам і в той же час не перевантажено інформацією.
При перевірці
домашнього завдання зазвичай дуже багато часу йде на відтворення креслень на
дошці, пояснення тих фрагментів, які викликали труднощі. Я використовую
презентацію для усних вправ. Робота по готовому кресленню сприяє розвитку
конструктивних здібностей, відпрацювання навичок культури мови, логіки і
послідовності міркувань, учить складанню усних планів вирішення завдань різної
складності.
Можна
запропонувати учням зразки оформлення рішень, записи умови завдання, повторити
демонстрацію, організувати усне рішення складних за змістом і формулюванні
завдань.
Талант вчителя, як
майстра, розкривається тоді, коли на кожному уроці йому вдається захопити
дитину в світ невідомого, зацікавити його настільки, щоб йому самому захотілося
пізнати нове, самому вирішити поставлену перед ним проблему. Отже, не можна
заперечувати, що ІКТ - це невід'ємна частина сучасного уроку. Мій досвід
використання комп'ютера на уроках фізики показав, що на таких уроках діти більш
активні, змінюється ставлення до роботи навіть у самих проблемних учнів. А від
вчителя потрібне вміле використання можливостей ІКТ, ретельне продумування
змісту уроку і планування роботи учнів на кожному етапі уроку. Час на
підготовку вчителя до уроку з використанням ІКТ безсумнівно збільшується на
першому етапі. Але поступово накопичується досвід і методична база, що значно
полегшує підготовку уроків надалі.
Впровадження
компетентнісного підходу в практику роботи вчителя є необхідним, оскільки
дозволяє вирішити найгостріші проблеми які виникають у наших учнів при
опануванні значного обсягу теоретичних знань, в результаті чого вони відчувають
суттєві утруднення в діяльності для вирішення конкретних життєвих завдань,
виявляються безпорадними при визначенні життєвих планів, організації власної
самоосвіти.
Завдяки використанню
ІКТ учні більше цікавляться тим, що відбувається на уроці, активніше працюють і
швидше запам'ятовують матеріал, що в свою чергу, не може не відбиватися на
результатах. Однак важливо розуміти, що використання ІКТ - це не панацея. Ця
технологія не вирішує всіх проблем у вивченні фізики, але безперечно допомагає
дітям осягнути цю важку й надзвичайно цікаву науку.
Підводячи підсумок
всьому сказаному, хочу ще раз зазначити, що обрані мною технології повинні бути
в арсеналі кожного вчителя. Вони дають конкретний результат, а найголовніше,
розвивають дитину всебічно, навчають способам освоєння і застосування знань в повсякденному житті та при
продовженні освіти.
Немає коментарів:
Дописати коментар